دسته موتور قطعهای است که موتور را در ماشین نگه میدارد. در بیشتر خودورها، موتور و گیربکس به یکدیگر پیچ میشوند و توسط سه یا چهار پایه نگه داشته میشوند. پایههایی که موتور را نگه میدارند، دسته موتور عنوان میشوند. دسته موتور از یک طرف به بدنه خودرو پیچ میشود، و از طرف دیگر به موتور وصل میشود. موتور منبعی از ارتعاشات و لرزشها به حساب میآید چرا که قطعات متحرک و لرزشی بسیاری داخل آن به کار رفته است. وظیفۀ دسته موتور نه تنها نگه داشتن موتور روی بدنه بوده بلکه لرزشها و ضربات ناشی از آن را در داخل اتاقک میکاهد.
جنس دسته موتورها اغلب از لاستیک و فلز بوده تا از تماس مستقیم بدنههای فلزی اجتناب شود. البته نوع دیگری که اصطلاحا به آن دسته موتور هیدرولیکی میگویند، وجود دارد که داخل آن از یک سیال پر شده است و عملکرد بهتری در کاهش لرزشها از خود نشان میدهد. دسته موتورهای هیدرولیکی همچون کمک فنر برای موتور عمل میکنند.
به طور کلی دسته موتور نیازی به سرویس و تعمیر ندارد، فقط در مواقعی که باعث خرابی یا کهنگی شده باشد. در برخی موارد دسته موتورها به اندازه طول عمر خودرو کار میکنند اما اغلب پس از 5 الی 7 سال بعد از نصب مشکلات بروز میدهند. شایعترین خرابی و نقص دسته موتورها پارگی و شکسته شدن قسمت لاستیکی یا نشت سیال در نوع هیدرولیکی آن میباشد.
علائم رایج آن برای تشخیص، سر و صدا و لرزش بیش از حد در داخل خودور است. در برخی موارد دسته موتور شکسته در حین رانندگی – چه در موقع شتاب گرفتن یا ترمز گرفتن یا حتی دنده عقب – میتواند تکانها و ضربات شدیدی وارد کند. علائم ظاهری خرابی دسته موتور ترک، پارگی و برش در قسمت لاستیکی آن و یا نشتی مایع در نوع هیدرولیکی است. علائم خرابی دسته موتور ممکن است مشابه خرابی قطعات دیگری باشد، به عنوان مثال در صورت شکسته بودن گیره لوله اگزوز نشانهها یکسان است. یا اگر لوله اگزوز خمیدگی داشته یا آسیب دیده باشد باعث تماس و برخورد آن با بدنه شده، که لرزش و صدای بدی در داخل خودرو ایجاد میکند.
غالبا وقتی پایه موتوری خراب میشود، فشار بیشتری به دیگر پایهها وارد شده. به همین دلیل تعویض پایههای دیگر غیر منطقی نبوده و برای اطمینان پیشنهاد میشود همزمان آنها را تعویض کنید.